A declaration of love !

There are some contemporaries, not only in Germany, who seriously maintain to say, that the accordion would no more be up to date. For us an incomprehensible point of view.

True is, that since the middle of the 70th, last century, the accordion was partly driven out of popularity through instruments like the organa, keyboard, last but not least, the guitar. These instruments are considered to be modern and to have an easier handling. Furthermore, with the electronic ones, you have the choice to generate the desired rhythms without further efforts. Despite these innovations, the old conventional accordion experienced a clear revival. How can this be explained? Perhaps that is why the tones of an accordion seem to have an more natural effect, compared with the electronical instruments?! In many new songs / hits, in the Jazz-music even in the gipsy-music, the old genuine and unmistakable sound, produced by an accordion, can be heard again.

It is also true, that in other countries like the USA, Argentina, Columbia, Finland etc. the accordion music with all it‘s different styles was furthermore cultivated without any interruption. A development of the accordion into a classic direction however could not take place in the Third Reich because the Nazis interfered and prohibited all performances of classic music for accordions. Probably the reason therefore was, that during this time existed a mania for classic “Wagner music” and the Nazis feared a „pollution“ through the sounds of the accordions.

A brutal restriction into the to date still existing liberal music scene in Germany. But the consequence of that violence was, that a long time the accordion in classic circles was frowned and considered to be an instrument only for proletarians. It‘s a shame, but this attitude towards the accordion is still prevailing in many heads of the classic purists – and not only in theirs, but also around the world. What an intolerant presumption!


Eine Liebeserklärung!

Es gibt einige Zeitgenossen, nicht nur in Deutschland, die ernsthaft behaupten, dass das Akkordeon nicht mehr zeitgemäß sei. Eine für uns unverständliche Ansicht.

Wahr ist, dass das Akkordeon seit Mitte der siebziger Jahre, teilweise von anderen Instrumenten, wie der Organa, dem Keyboard vor allem aber durch die Gitarre aus der Popularität verdrängt wurde. Die elektronischen Instrumente, mit denen man wahlweise die gewünschten Rhythmen elektronisch erzeugen kann, gelten als modern und leichter bespielbar. Trotz dieser Neuerungen erlebt das herkömmlich zu bespielende Akkordeon eindeutig eine Renaissance. Wie ist das zu erklären? Liegt es vielleicht daran, dass die auf dem Akkordeon erzeugten Klänge natürlicher wirken als die, die von den elektronischen Instrumenten ausgehen? In vielen neuen Liedern / Schlagern, in der Jazzmusik, ja sogar in der Gipsy-Musik ist wieder der unverwechselbare, echte, vom Akkordeon erzeugte Klang zu hören.

Wahr ist auch, dass während die Akkordeonmusik in anderen Ländern wie in den USA, Argentinien, Kolumbien, Finnland etc. mit unterschiedlichen Stilrichtungen weitergepflegt wurde, dem Akkordeon in der Nazi-Zeit in Deutschland jedoch eine Weiterentwicklung in Richtung Klassik, wahrscheinlich wegen des in dieser Zeit bestehenden Wagner-Musikwahns, den keine klassischen Akkordeon-Klänge „ verunreinigen“ durfte, verwehrt wurde.

Ein brutaler Eingriff in die Musikszene, die bis dato noch als liberal gelten konnte. Die Folge dessen jedoch war, dass das Akkordeon lange Zeit in klassischen Kreisen als Proleteninstrument betrachtet wurde und somit verpönt war. Diese Haltung kann leider auch noch heute bei vielen der selbsternannten „Puristen der Klassik“ - und nicht nur bei diesen – in aller Welt beobachtet werden.
Was für eine intolerante Anmaßung!

 

Una declaración de amor!

Hay unos contemporáneos, no solamente en Alemania, que declaran gravemente, qué el acordeón podria ser nada mas de actualidad. Para nosotros un centro del interés incomprensible.

Es verdad, que desde el medio de los años setenta, siglio pasado, el acordeón fue, en parte, expulsado de la popularidad por instrumentos como la organa, el keyboard y la guitarra. Estos instrumentos son considerados de ser mas modernos con un manejo tambien mas facil. Además con los instrumentos electronicos se puede elegir ritmos diferentes sin gran despliegues. A pesar de estas innovaciónes, el acordeón, viejo y convencional, se ha experimentado un renacimiento muy claro. Como se puede explicarlo? Quizá es porque el sonido de un acordeón parece de tener un efecto mas natural, parecido con los instrumentos electronicos? En muchas canciónes / hits nuevas, en la musica del Jazz, tambien en las de los guitanos, se puede oir de nuevo el viejo, genuino y inconfundible sonido, producido por un acordeón.

Tambien es de verdad, que en otros paises como en los Estados Unidos, Argentina, Colombia, Finlanda etc., la musica del acordeón con muchos estilos diferentes fue desarrollada permanente i. e., sin interruption. Un desarrollo en la dirrección de un estilo classico no ha podido tener lugar en el tiempo del “imperio terzero” de Alemania, porque los Nazis se intervinieron y prohibieron escenas classicas con acordeónes. Probablemente el argumento para eso fue, que durante este tiempo existió una mania por la musica classica del compositor “Wagner” y estos Nazi-delicuentes temieron una contaminación por los sonidos del los acordeónes.

Una restricción brutal en la escena musica en Alemania que hasta este tiempo fue liberal y intacta. Pero la consecuencia de esta violencia fue, que el acordeón en circulos classicos fue considerado de ser un instrumento solamente por el proletario. Es una vergüenza, pero esta actitud ante el acordeón es aún hoy presente en muchas cabezas de los puristas classicos – y no solamente en aquéllos, pero tambien en todo el mundo. Qué presunción intolerante !

©ani.pas

Hohner Model Organola IIc, aprox. 1938


The Organola, another outstanding accordion model of the 30th, last century. Optically seen it was shaped more severely, but it unfolds a powerful sound, so that the name "Organola" - little organ, declares its meaning.

It was “that” top model, made by M. Hohner, at that time provoked only by the following, world famous model, called MORINO.

An impressive accordion, that shows 41 keys, 4 reed boxes and 3 push switches in the descant. The bass has 120 buttons, 3 rows i. e. 5 voices and 1 push switch.

This model was probably only made in 1938 and with that, the production number was not too high. The instrument was playable from the first moment after receipt.

Hohner Modell Organola IIc, ca. 1938


Die Organola ist ein weiteres beeindruckendes Akkordeon-Modell aus den 30iger Jahren des vergangenen Jahrhunderts. Optisch eher streng gestaltet, entfaltet es jedoch einen mächtigen Klang und wird so seinem Namen Organola = Herleitung von „kleine Orgel“ gerecht. Es war „das“ Topmodell, made by M. Hohner, das seinerzeit nur noch von dem nachfolgenden, weltberühmten Modell MORINO übertroffen wurde.

Es ist ein sehr weit entwickeltes Akkordeon, das über 41 Tasten, 4 Stimmstöcke und 3 Handballenregister auf der Diskantseite verfügt. Der Bass hat 120 Bässe, 3 Stimmstöcke, d. h. 5 Chöre und 1 Druckregister.

Dieses Modell wurde wahrscheinlich nur im Jahre 1938 hergestellt. Die Produktionszahl war demnach wohl nicht allzu hoch. Das Instrument war vom ersten Moment des Empfangs an bespielbar.





Hohner Modelo Organola IIc, aprox. 1938


La Organola, un otro acordeón famoso de los años treinta, siglio pasado, el “top-modelo”, fabricado por M. Hohner, provocado a este tiempo solamente por el modelo siguiente de fama mundial nombrado “MORINO”. Contemplandolo, es formado mas severo, pero el ostenta un sonido muy fuerte. Con eso, el nombre "Organola" - órgano pequeño - declararse su significación.


Un acordeón muy impressionante, que muestra 41 teclas, 4 soportes des voces y 3 registros corredizos en el tiple, que se mueve por presión del tenar de pulgar. El bajo dispone de 120 butones, 3 soportes de voces – es decir – 5 voces y 1 registro corredizo.

El modelo fue fabricado probablemente solamente en el año 1938 y con eso, la cifra del la producción no fue tan alta. En el momento de la entrega el instrumento estaba en la condición de tocar este directamente.

© ani.pas



Rauner Accordion, aprox. 1941


This compact accordion has unfortunately no name. It has 34 treble keys with 2 push switches , 80 bass keys, and owns 3 reed blocks in the treble and 3 rows (5 voices) in the bass part. Probably it was made in the second world war, aprox. 1941?

The company F. A. Rauner was one of the largests manufacturers of accordions in Klingenthal, Saxony / Germany. It was founded in 1864. At the end of the 30th, in the last century, it was also one of the largest manufacturer of it's kind in the world. Among other companies, this company had been integrated into the “Klingenthaler Harmonikawerke” in 1949. The accordions with the name “Weltmeister”, today still beeing produced there, are well known in the world.

The quality of the a. m. accordion is so excellent, that there is no problem to play on it, beeing as it is.


Rauner Akkordeon, ca. 1941

Dieses kompakte Akkordeon hat leider keine Typenbezeichnung. Mit 34 Tasten und 80 Bassknöpfen verfügt es über 3 Chöre im Diskant mit 2 Handballenregistern und 5 Chören im Bassteil. Wahrscheinlich wurde es im 2. Weltkrieg, 1941 ? hergestellt.

Die Firma F. A. Rauner war einer der größten Akkordeonhersteller in Klingenthal, Sachsen / Erzgebirge. Sie wurde im Jahr 1864 gegründet. Ende er 30iger Jahre war es eines der grössten seiner Art in der Welt. 1949 wurde u. a. auch die Fa. Rauner in die „Klingenthaler Harmonikawerke“ integriert. Die Akkordeons der Marke „Weltmeister“, werden auch heute noch dort gefertigt.

Die Qualität des o. g. Akkordeons ist so hervorragend, dass man problemlos darauf spielen kann.


Rauner Acordeón, aprox. 1941

Este compacto acordeón desgraciadamente tiene no nombre. Tiene 34 teclas en el tiple con 2 registros corredizo y 80 botones de bajo. Dispone de 3 coros en el tiple y 5 voces en el bajo. Probablemente fue fabricado en la guerra mundial 2., aprox. 1941?

La empresa F. A. Rauner fue una de los mas grandes fabricantes de acordeónes in Klingenthal, Sajonia / Alemania. Fue establecida en 1864. Al fin de los anos treinta, siglo pasado, tambíen la fue una de las mas grandes manufacturas de acordeónes en el mundo. Entre otras empresas, Rauner fue fusionada y integrada en las “Klingenthaler Harmonikawerke” en el año 1949. Acordeónes con el nombre “Weltmeister”, hoy mismo fabricados alli, son bien conocidos en todo el mundo.

La calidad de a. m. acordeón es tan excellente, que se puede tocar este directamente – sin problemas.




© ani.pas