My enthusiasm to play accordion aroused through a waltz melody, that I dreamed one night. Later on, I experienced the title of that melody; it was a French musette waltz, the „Valse Brune“. This dream provoked inside me the desire to be able to play the accordion.
Short time after I bought a China‘s made accordion with 48 basses. For me a total mistake. After that I went into a music shop to receive some advices – a second mistake, because that shop sold me a “Parrot”, out of tune. Also the following instruments did not meet with my approval. With that experience, I sold all of them, but my claims of quality rose with each new acquisition. Today I prefer to practice with my „Excelsior“ type 304 BC in spite of all the other also modern models. But this preference does not prevent me from my enthusiasm for old resp. older accordions / harmonicas.
I share that enthusiasm with my husband who than was and still is obliged to repair the many old accordions which we gathered through the years. An often very difficult task, as most of the accordions showed strong signs of use, external filthy, internal damned dusty and sticked with old wax, affected by mould and moths. Not to mention the obtaining of original spare-parts. Very often it was no more possible and so we had to pick up the parts from similar models. The most work however had to be done by cleaning of treble / bass-reeds and their covering with new plastic valves. An unbelievable sticky work that had required many working hours. After completion however we were rewarded through the enchanting tone colour that come from each of these nice old instruments.
Although often meant to death, this instrument experienced a remarkable „Renaissance“, that makes an appearance in many different music-styles and directions. In the meantime many national and international bands have joint this movement and each of them plays now its own style.
So old but nevertheless so young, there remains the question:
What kind of instrument has more wrinkles than an accordion?!
Meine Begeisterung zum Akkordeonspielen wurde durch eine Walzermelodie ausgelöst, die ich eines nachts träumte. Erst später erfuhr ich den Titel dieser Melodie; es war ein französischer Musette-Walzer, der „Valse Brune“. Dieser Traum löste in mir den Wunsch aus, auf dem Akkordeon spielen zu können.
Kurz danach kaufte ich mir ein Akkordeon mit 48 Bässen, ein totaler Missgriff. Danach ging ich in ein Musikgeschäft zur Beratung. Dort drehte man mir eine „Parrot“, die verstimmt war, an. Der 2. Missgriff – auch verkauft. Diesem chinesischen Akkordeon folgten andere Modelle, mit denen ich aber auch nicht zufrieden war. Von den meisten dieser Instrumente habe ich mich zwischenzeitlich jedoch auch wieder getrennt. Mit jedem neuen Kauf jedoch stiegen die Qualitätsanforderungen und die Kaufpreise. Heute ziehe ich zu reinen Übungszwecken eine Excelsior Typ 304 BC all den anderen, auch modernen Modellen vor. Diese Bevorzugung hinderte mich jedoch nicht daran, mich auch für alte bzw. ältere Akkordeone / Harmonikas zu interessieren.
Diese Begeisterung teile ich auch mit meinem Mann, dem die Aufgabe zufiel, all die vielen alten Instrumente, die sich im Laufe der Jahre zu einer stattlichen Sammlung anhäuften, zu reparieren. Das war meist eine schwierige Aufgabe, da die meisten Akkordeons starke Gebrauchsspuren aufwiesen, äußerlich verdreckt, innen stark verstaubt, vom Wachs verklebt, vom Schimmel und von Motten befallen waren. Ganz zu schweigen von der Beschaffung der Original-Ersatzteile. Oft waren diese nicht mehr erhältlich und so mussten die Teile in Eigenarbeit „angepasst“ oder anderen ähnlichen Modellen entnommen werden. Die meiste Arbeit erforderte jedoch die Reinigung der Stimmplatten sowie die Belegung dieser Platten mit neuen Ventilen. Eine sehr schmutzige und klebrige Arbeit, deren Ausführung sehr viele Arbeitsstunden kostete. Nach Fertigstellung wurden wir jedoch immer wieder durch die einzigartige Klangfarbe, die jedes dieser schönen alten Instrumente besitzt, belohnt.
Obwohl bereits tot-gesagt, erlebt das Akkordeon eine bemerkenswerte „Renaissance“, die in vielen Musikarten und -Richtungen in Erscheinung tritt. In der Zwischenzeit sind viele nationale und internationale Bands dieser Bewegung gefolgt. Alle Bands spielen nunmehr ihren eigenen Stil.
So alt und doch so jung, bleibt nur noch zu fragen:
Welches Instrument hat mehr Falten als ein Akkordeon?!
Prologo – Como se hubo empezado !
Mi entusiasmo de tocar acordeón fue despertado por causa de una melodia de vals, con que hube soñado una noche. Mas tarde tuve noticia del titulo de esta melodia; lo fue un vals musette francés, el „Valse Brune“. Este soño (sueño) provocado dentro de mi el deseo de poder tocar el acordeón.
Un poco mas tarde compre un acordeón hecho en China con 48 bajos. Para mi, un error total. Despues me fuí a un comercio de musica de recibir unas instrucciónes – la falta segunda, porque esta tienda me vendió un instrumento desafinado. Tampoco los acordeónes siguentes no tuvieron gran aceptación. Con estas experiencias yo vendí todos mis accordeónes, pero las exisgencia en referencia de la calidad se aumentaron con cada nueva adquisición. Hoy en dia prefiero de ensayar con mi „Excelsior“ tipo 304 BC a pesar de otros, tambien modernos modelos. Pero esta preferencia no aparta me de mi entusiasmo que siento por los viejos acordeónes / harmonicas.
Comparto este entusiasmo con mi marido desde el principio, que era y es todavia obligado de reparar estos muchos viejos acordeónes, que nosotros coleccionamos por los años. La reparación a menudo una faena muy dificil, porque la mayoria de los acordeónes hubieron mostrado fuertes huellas del uso, externo sucio, en el interior maldito polvoriento y pegada de vieja cera, plagado de moho y pollilas. No de mencionar la obtencion de los repuestos originales. A menudo lo fue nada mas posible de comprar los. Por lo tanto hubimos obligado de crear los articulos por nos proprias obras o extraer algo de modelos parecidos. La obra principal – no obstante – fue la limpieza de las placas / laminas de voces y cuyas cubiertas con nuevas valvulas de plastico. Una faena extraordinaria pegayosa que exigigio muchas horas (semanas) de trabajo. Despues de la terminación – en todos casos – fuimos recompensado por un hechizante timbre que procede de cada de estes viejos y hermosos instrumentos.
A pesar de este instrumento ya muchas veces fue dado por muerto. El acordeón, no obstante, experimenta un notable „Renacimiento“, que se manifesta en muchos estilos y direcciónes de musica; interpretado por muchas diferentes bandas en todo el mundo.
Tanto viejo pero sin embargo tan joven quedarse la pregunta:
Que instrumento tiene mas arrugas que un acordeón ?!
© ani.pas
0 Kommentare:
Post a Comment