Hersteller: nicht erkennbar – wahrscheinlich Arnold
Maße des Gehäuses: Höhe 22,5 cm, Tiefe 24,5 cm, Breite 32 cm
Bei diesem Instrument handelt es sich um einen „Dachbodenfund“. Nach der Reinigung stellte es sich als ein seltenes und luxuriöses Modell heraus. Obwohl der Hersteller nicht bekannt ist, besteht die Möglichkeit, dass dieses Bandoneon von der Firma A-Arnold hergestellt wurde. Leider fehlt im Zentrum des metallenen Ornaments der entsprechende Buchstabe (wahrscheinlich wurde er durch unsachgemäße Behandlung zerstört).
A/ELA waren die Abkürzungen der Manufaktur Ernst Louis Arnold, die im Jahre 1864 in Carlsfeld / Sachsen, gegründet wurde. Instrumente dieses Herstellers wurden auch von Astor Piazzolla gespielt und man sagt, dass diese für alle Zeiten die besten seien, die jemals hergestellt wurden.
Alle Seiten des Gehäuses, außer der Unterseite, sind übersät mit Intarsien, die mit Perlmutt ins Holz eingearbeitet sind. Auch die Knopfköpfe tragen dieses Material. Weiterhin sind diese Seiten mit jeweils 6 Schall-Löchern ausgestattet. Geschmückt mit Ornamenten, die in das Holz geschnitzt und gesägt wurden, verfügt das Bandoneon über ein attraktives Aussehen und eine außergewöhnlich gute Qualität.
Die Kanten des Gehäuses sind abgeflacht und die Ecken tragen ein Metallplättchen, das eine stilisierte Lyra symbolisiert. Das Bandoneon verfügt im Diskant über 27 Knöpfe und im Bassteil über 22 Knöpfe d.h., dass dieses diatonische Instrument 98 Einzeltöne besitzt. Das Instrument war nach dem Kauf sofort bespielbar.
Auflösung bestehender Begriffsverwirrungen:
Der Name Bandonion / Bandoneon stammt von dem Musiklehrer und Instrumentenhändler Heinrich Band aus Krefeld. Auf seine Veranlassung hin wurde jedoch die Konzertina in einigen Tönen Mitte des 19. Jahrhunderts verändert (ca. 1850). Daraufhin gab er diesem Instrument, genauer der Konzertina, seinen Namen:
BAND-ONION, einfach genial!
Was bei dieser Änderung herauskam nannte man die „Rheinische Tonlage“. Die anderen Konzertinas hatten entweder die „Carlsfelder“ oder die „Chemnitzer Tonlage“.
Eine Fachzeitschrift aus dem Jahre 1896 stellte aber bereits fest, dass Bandonion und Konzertina "Eins" sind !!
Festzuhalten ist, dass Heinrich Band selbst nie ein Hersteller von Instrumenten war.
Bandoneon (Concertina) Arnold Aleman, diatonico,
construido aprox. 1920 – 1930
construido aprox. 1920 – 1930
Fabricante: no reconocible – probablemente Arnold
Medidas de la caja: Altura 22,5 cm, Fondo 24,5 cm, Anchura 32 cm
Medidas de la caja: Altura 22,5 cm, Fondo 24,5 cm, Anchura 32 cm
Este instrumento es un “Hallazgo de una Buhardilla”. Despues unas limpiezas se resuelta de ser un modelo raro y de lujo. Aunque el fabricante es desconocido, hay la posibilidad, que se trata de un Bandoneon / Concertina de la manufactura A-Arnold. Desgraciadamente falta la letra en el centro (fue quitada quiza por tratamiento inadecuado o avería) del ornamento de metal. A/ELA fueron las abreviaciónes de la manufactura Ernst Louis Arnold que fue fundada en el año 1864 en Carlsfeld / Sajonia, Alemania. Bandoneones de esta manufactura fueron tocado tambíen por Astor Piazzolla – se dice son los mejores Bandoneones para siempre.
Todos los lados de la caja, excepto el lado inferior son sobresembrados de taraceas, incrustada en madera con el material de la madreperla. Las cabezas de los botones tambíen traen este material. Ademas cada lado con taraceas es equipado de 6 aberturas de sonido. Adornado con ornamentos serrados o sea tallados en la madera de estes lados, este Bandoneon es bien proporcionado y posee un acabado extraordinario. Las esquinas de la caja son biseladas y cada una trae una pequeña lira de metal.
El Bandoneon muestra 27 botones en el tiple y 22 botones en la parte del bajo es decir que este instrumento diatonico dispone de 98 tonos individuales. No reparaciónes estaban necesario a tocar con el.
Todos los lados de la caja, excepto el lado inferior son sobresembrados de taraceas, incrustada en madera con el material de la madreperla. Las cabezas de los botones tambíen traen este material. Ademas cada lado con taraceas es equipado de 6 aberturas de sonido. Adornado con ornamentos serrados o sea tallados en la madera de estes lados, este Bandoneon es bien proporcionado y posee un acabado extraordinario. Las esquinas de la caja son biseladas y cada una trae una pequeña lira de metal.
El Bandoneon muestra 27 botones en el tiple y 22 botones en la parte del bajo es decir que este instrumento diatonico dispone de 98 tonos individuales. No reparaciónes estaban necesario a tocar con el.
Disolución de las confusiónes con respecto a la ideas:
El nombre Bandonion / Bandoneon viene del profesor de musica y comerciante de instrumentos Heinrich Band de Krefeld / Rhin Bajo, Alemania. Por su iniciativa la Konzertina / Concertina sin embargo, fue modificado en unos tonos en el medio del siglo décimonoveno (aprox. 1850). En vista de ello, él dio este instrumento, mas preciso la Konzertina, su nombre:
El nombre Bandonion / Bandoneon viene del profesor de musica y comerciante de instrumentos Heinrich Band de Krefeld / Rhin Bajo, Alemania. Por su iniciativa la Konzertina / Concertina sin embargo, fue modificado en unos tonos en el medio del siglo décimonoveno (aprox. 1850). En vista de ello, él dio este instrumento, mas preciso la Konzertina, su nombre:
BAND-ONION, simplemente genial !
Resultando de esta modificación, la afinación fue nombrada “tono/nivel renano – Rheinische Tonlage”. Las otras Konzertinas / Concertinas tuvieron sea el “Carlsfelder” o sea el “Chemnitzer tono / nivel”.
Ya una revista tecnica del ano 1896 constatada, que el Bandonion / Bandoneon y la Konzertina / Concertina son “Uno” !!
Hay que sujetar, que Heinrich Band mismo nunca fue un fabricante de instrumentos.
German Bandoneon (Concertina) Arnold, diatonic,
constructed approx. 1920 – 1930
constructed approx. 1920 – 1930
Manufacturer: not recognizable – probably Arnold
Measures of the case : Height 22,5 cm, Depth 24,5 cm, Breadth 32 cm
Measures of the case : Height 22,5 cm, Depth 24,5 cm, Breadth 32 cm
This instrument is a “Discovery of an Attic”. After some cleanings it resulted to be a rare and luxurious model. Although the producer is unknown, there is a possibility that this Bandoneon could be manufactured by A-Arnold. Unfortunately the letter is missing in the center (perhaps it was destroyed through bad treatment) of the metal ornament. A/ELA were the abbreviations of the manufacturer Ernst Louis Arnold, that was founded 1864 in Carlsfeld / Saxony, Germany. Instruments of this manufacturer were also played by Astor Piazzolla and are said to be the best Bandoneons for all times.
All sides of the box, except the underside are strewn with works of inlay, inserted in the wood with mother-of-pearl. Also the heads of the buttons carry that material. Furthermore, each side with inlay is equipped with 6 sound wholes. Adorned with ornaments, that are carved or sawn in the wood, this Bandoneon disposes of a nice shape and owns an extraordinary good quality. The edges of the case are bevelled and each of them carries a small lyre of metal.
The Bandoneon shows 27 buttons in the treble and 22 buttons on the bass-side i.e., that this diatonic instrument disposes of 98 individual tones. No repairs were necessary to play on it.
All sides of the box, except the underside are strewn with works of inlay, inserted in the wood with mother-of-pearl. Also the heads of the buttons carry that material. Furthermore, each side with inlay is equipped with 6 sound wholes. Adorned with ornaments, that are carved or sawn in the wood, this Bandoneon disposes of a nice shape and owns an extraordinary good quality. The edges of the case are bevelled and each of them carries a small lyre of metal.
The Bandoneon shows 27 buttons in the treble and 22 buttons on the bass-side i.e., that this diatonic instrument disposes of 98 individual tones. No repairs were necessary to play on it.
Dissolution of confusions in view of existing ideas:
The name Bandonion / Bandoneon comes from the music teacher and trader of instruments Heinrich Band, Krefeld / Rhineland, Germany. At his instigation however, the Konzertina / Concertina was modified in some tones in the middle of the 19th century (approx 1850). With regard to that, he gave this instrument, more precise the Konzertina, his name :
The name Bandonion / Bandoneon comes from the music teacher and trader of instruments Heinrich Band, Krefeld / Rhineland, Germany. At his instigation however, the Konzertina / Concertina was modified in some tones in the middle of the 19th century (approx 1850). With regard to that, he gave this instrument, more precise the Konzertina, his name :
BAND-ONION, simply brilliant !!
What came out of that modification was called the “Rhineland Pitch – Rheinische Tonlage”. The other Konzertinas owned eather the “Carlsfelder Pitch” or the “Chemnitzer Pitch” - both Saxony.
A specialist journal from the year 1896 already found out that the Bandonion resp. Konzertina are “One” !!
We have to record, that Heinrich Band himself never was a manufacturer of instruments.
© ANI.PAS
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